کولیک نوزاد چیست؛ علائم قولنج نوزاد و راه درمان

کولیک نوزاد چیست؛ علائم قولنج نوزاد و راه درمان

3.1
(270)

اگر نوزاد شما به صورت متداول گریه میکند و جیغ میزند و شما نمی توانید برای آرام کردن او هیچ اقدامی انجام بدهید  ممکن است از کولیک نوزاد یا قولنج نوزاد رنج می برد و شما باید برای آرام کردن  نوزاد‌تان موارد زیر را حتماً بخوانید و در مورد علل و علائم این بیماری شایع بیشتر بدانید. (۱)

کولیک نوزاد از کی شزوع می شود و تا کی ادامه دارد ؟

کولیک چیست و تا چه زمانی ادامه دارد؟

کولیک به زمانی گفته میشود که یک نوزاد سالم برای مدت طولانی و بدونه هیچ علتی گریه می کند. بیشتر مواقع در 6 هفته ابتدایی زندگی نوزاد رخ میدهد. معمولا در سن  تا 4 ماهگی خود به خود از بین میرود. به طور معمول از هر 4 نوزاد یک نوزاد به کولیک مبتلا میشود.

کولیک زمانی تعریف می شود که کودک گریه می کند:

  • بیش از 3 ساعت در روز دوام دارد
  • بیش از 3 روز در هفته اتفاق می افتد
  • بیش از 3 هفته رخ می دهد

کولیک اغلب به طور ناگهانی، با گریه های بلند و عمدتاً بی وقفه شروع می شود. این گریه مداوم و افراطی می تواند برای والدین بسیار استرس زا و سخت باشد. نوزادان مبتلا به قولنج اغلب بداخلاق، نفخ کرده هستند و خوب نمی خوابند. اما در بیشتر موارد به طور طبیعی رشد کرده و وزن اضافه می کنند. قولنج خود به خود از بین می رود. این اغلب در 3 ماهگی و در بیشتر موارد تا 6 ماهگی اتفاق می افتد.

کولیک نوزاد چیست؟

علائم کولیک نوزاد چیست؟

علامت اصلی کولیک این است که نوزاد بدون دلیل واضحی گریه می کند. همه نوزادان گریه می کنند، اما اگر کودک شما بیش از ۳ ساعت در روز و ۳ روز در هفته به مدت حداقل ۱ هفته گریه کند، ممکن است کولیک داشته باشد. نوزاد دارای کولیک اغلب در بعدازظهر و عصر گریه می‌کند. همچنین ممکن است علائم کولیک در موارد زیر باشد:

  • تسکین یا آرام کردن کودک شما سخت است
  • نوزاد مشت های خود را گره می کند.
  • صورت نوزاد قرمز می شود.
  • نوزاد زانوهای خود را به سمت شکم خود می آورد یا به پشت خود قوس می دهد.
  • شکمشان غر غر می کند و یا خیلی باد از خودش خارج می‌کند.

نشانه های کولیک نوزاد چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص کولیک نوزاد وجود ندارد. متخصص به معاینه بالینی خواهد پرداخت و در مورد علائم و رفتارهای کودک از والدین سوالاتی را خواهد پرسید. در طی معاینه پزشک به نکات زیر دقت خواهد کرد:  

  • سطح انرژی
  • رنگ پوست
  • نفس كشيدن
  • دمای بدن
  • وزن

درمان کولیک نوزاد

همانطور که ذکر شد، دلایل متعددی می تواند زمینه ساز بروز کولیک در نوزادان باشد. به همین دلیل نمی‎توان به ارائه راهکار شناخته شده ایی برای درمان اشاره کرد. برای این منظور پزشک راه‌حل‌هایی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. شما با امتحان هریک، می‎توانید بفهمید کدام راهکار برای نوزاد شما موثر بوده و باعث آرامش او می‎شود.

در قدم اول باید بدانید این عارضه به خودی خود و به تدریج برطرف خواهد شد. بنابراین به دنبال این نباشید که حتما با مصرف داروی خاصی، آن را به سرعت بر طرف کنید. کودک در ماه‎های ابتدایی زندگی خود قرار دارد و نمی‎توان از هر دارویی برای رفع مشکل آن استفاده نمود. در مورد قولنج نوزادی باید صبور باشید تا نوزاد به سن ۴ ماهگی برسد. در طی ماه‎های آینده از علائم و دردهای کودک کاسته خواهد شد و چنانچه بیماری خاص دیگر وجود نداشته باشد، نوزاد زندگی طبیعی خود را ادامه خواهد داد.

تغذیه مادر بر کیفیت شیر او تاثیر خواهد گذاشت. همچنین ممکن است بنا بر دلایلی خاص مادر از دارو استفاده نماید. این عوامل می‎توانند زمینه ‎ساز کولیک شود. به همین دلیل پیشنهاد می‎شود، پزشک را در جریان رژیم غذایی خود قرار دهید. شاید با حذف برخی مواد غذایی شدت علائم عارضه در نوزاد کاهش یابد.

برای کاهش درد قولنج نوزاد چه کنیم؟

کاهش دردهای کولیک می‎توانید از نرمش‎های ساده و در عین حال مفید بهره ببرید. برای این منظور کافی است،

  • نوزاد را به پشت بخوانید
  • پاهای کوچک او را در دست گرفته
  • و به آرامی حرکت رکاب دوچرخه را انجام دهید. در انجام حرکت آرامش داشته باشید.

در حال حاضر هیچ چیز مهمتر از شما وفرزندتان نیست. اگر شاغل هستید لازم است برای روزهایی مرخصی بگیرید،  اگر فعالیت اجتماعی دارید، از دیگران درخواست کنید تا چند روزی به جای شما مسئولیت‎ها را بر عهده گیرند.

دیگر راهکارهای کاهش دردهای کولیک

زمانی که مطمئن هستید، نوزاد با کولیک دست به گریبان است، در مقابل بیقراری‎های او صبور باشید. فریاد زدن، بی‎توجهی کردن و… هرگز به شما و نوزادتان کمک نخواهد کرد. او را در آغوش گرفته و قسمت کمر کودک را به آرامی ماساژ دهید. کودک را در وضعیت‎های مختلف بغل کنید تا متوجه شوید در کدام  وضعیت احساس راحتی می‎کند.

در این شرایط لازم است پدر و مادر در کنار هم برای آرام کردن نوزاد تلاش کنند. بهر حال باید تلاش کنید تا این روزها سپری شود. حتما شرایط در این لحظات برای شما دشوار است، اما باید بدانید که با بی حوصلگی و عصبانیت تنها گذران لحظه‎ها را سخت‎تر خواهید کرد. به این موضوع فکر کنید که نوزاد در برابر دردی که می‎کشد، چاره‎ایی جز گریه کردن ندارد  و تنها جایی که می‎تواند تسکینی برای درد خود بیابد، آغوش شما است. آغوش خود را از او دریغ نکنید.

برای کاهش دردهای کولیک نوزاد، می‎توانید او را به حمام آب گرم ببرید. برای این منظور کافی است، او را در وان آب گرم قرار و در عین حال به آرامی او را ماساژ دهید. وقتی صحبت از آب گرم می‎شود، دما را به‎گونه‌ایی تنظیم کنید تا گرمای آب با توان کودک متناسب باشد نه شما.

اما خوشبختانه فرابیوتیک برای درمان کولیک نوزاد یک راه حل ویژه دارد. قطره روتفلور یک فر آورده پروبیوتیک که شرکت دانش بنیان فراردارو با نام تجاری فرابیوتیک آن را در بازار عرضه کرده و شما می توانید از طریق مراجعه حضوری و اینترنتی به داروخانه آن را تهیه نمایید.

داروی درمان کولیک نوزاد

آیا دردهای کولیک نوزاد خطرناک است؟

دردهای ناشی از کولیک  نمی‎تواند خطری خاصی را برای نوزاد بوجود آورد. اما به دلایل زیر ممکن است باعث ایجاد نگرانی شود:

  • ایجاد ناامیدی و استرس برای والدین
  • والدین و نوزاد خواب خود را از دست می‌دهند و با کم خوابی مواجه خواهند شد. این امر سبب می‎شود تا در روز آیند انرژی مناسبی نداشته باشند. بنابراین احساس خستگی، خواب‎آلودگی و کلافگی خواهند داشت. کم خوابی صبر و طاقت والدین را کاهش خواهد داد.
  • برای جلوگیری از گریه ممکن است بیش از حد به نوزاد شیر داده شود. این امر می‎تواند وضعیت نوزاد را بدتر نماید. اگر به کولیک فرزند خود واقف هستید، باید توجه ویژه‎‌ای به تغذیه او داشته باشد. با شیر دادن بیش از حد، سلامتی او را به خطر خواهید انداخت.

ماساژ شکم نوزاد برای درمان کولیک

ماساژ شکم نوزاد می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تسکین دهنده درمان کولیک در کودکان مورد استفاده قرار گیرد. ماساژ شکم نوزاد می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای تسکین درد کولیک به کار رود. برخی از مزایای ماساژ شکم برای کودکان شامل:

  • کمک به رفع درد شکمی و تسکین دردهای کولیک
  • کمک به ایجاد رفلکس های هضمی و بهبود حرکت روده
  • کمک به رفع تنگی نفس و اضطراب در کودکان
  • کمک به بهبود خواب کودکان

در ادامه راهنمایی‌هایی برای انجام ماساژ شکم به کودکان با کولیک آورده شده است:

  • انتخاب مکان مناسب: قبل از شروع ماساژ شکم، مطمئن شوید که محیط مناسبی برای این کار ایجاد کرده‌اید. محیط باید آرامش بخش و بدون صدا باشد.
  • ایجاد محیط آرامش بخش: مطمئن شوید که کودک در حالتی آرامش باشد و به هیجان نیفتاده باشد.
  • شروع ماساژ: با دستان خود، بر روی شکم کودک فشار نرمی اعمال کرده و به طور آرام و مداوم، با چرخش خفیف در جهت عقربه‌های ساعت، از بالا به پایین به سمت روده حرکت کنید.
  • تکرار حرکت: این روش را تا ۱۵ دقیق

برای درمان کولیک چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

خوشبختانه کولیک نوزاد عارضه‎‌ای نیست که نیاز به درمان‎های سخت و پیچیده داشته باشد. اگر در این زمینه نگران هستید، می‎توانید از متخصص مشورت دریافت نمایید.

چنانچه بعد از چهار ماهگی، کودک همچنان با درد و بیقراری مواجه است، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

قطره برای درمان کولیک نوزاد

یکی از روش های مدیریت و پیشگیری از بروز کولیک استفاده از فرآورده های پروبیوتیک مخصوص نوزادان و کودکان می‌باشد. پروبیوتیک ها اثرات اثبات شده ای در پیشگیری و رفع مشکلات گوارشی دارند و یکی از شناخته شده ترین کاربردهای آن در نوزادان،کمک به رفع کولیک نوزاد می باشد. قطره روتفلور، یک قطره پروبیوتیک مخصوص کولیک و گریه های شدید نوزادان می باشد که تنها با مصرف روزانه ۵ قطره، به خوبی می توانید کولیک نوزاد خود را کنترل کنید.

نتیجه گیری 

کولیک نوزاد معمولا در 6 هفته ابتدایی بعد از تولد نوزادان رخ می دهد. هنگامی که نوزاد شما بیش از گریه کند، نگران نباشید او احتمالا دچار کولیک شده است. قطره روتفلور یک فرآورده پروبیوتیک که به کاهش درد های کولیک نوزادان کمک می کند و می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

کولیک اغلب زمانی شروع می شود که نوزاد در حدود ۲ تا ۵ هفتگی است و تا زمانی که نوزاد ۳ تا ۴ ماهه شود بهتر می شود. هر نوزادی ممکن است مبتلا به کولیک نوزادان شود.

قطره روتفلور در نوزادان و از بدو تولد برای، کاهش علایم کولیک نوزادان و کاهش مدت زمان گریه کردن استفاده می‌شود.

نوزاد مبتلا به کولیک نمی‎تواند به شما بگوید که در حال درد کشیدن است. او دست‎های کوچک خود را مشت کرده، پاهای خود را با حرکات پرشی پرتاب کرده و پوست در صورت و گوش‌هایش قرمز می‎شود. ولی پیشنهاد میشود به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

از آنجا که سیستم گوارشی کودک هنوز در حال رشد است ، هوا می‌تواند به شکل گاز در آن  به دام بیفتد. توجه به این نکته مهم است که گاز یک محصول طبیعی باکتریایی است که در دستگاه گوارش قرار دارند. نوزادان هنگام تغذیه هوا را می‌بلعند. بنابراین بسیاری از آنها دارای  نفخ هستند. فقط در مواردی که نوزادان بیش از حد طبیعی گریه می‌کنند ، دست و پای خود را حرکت می‌دهند و یا می‌لرزند نگرانی بوجود خواهد آمد. کولیک نوزاد به گریه‌های بی‌دلیل او باز می‌گردد که ناشی از درد در دستگاه گوارش است.  (۲)

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. شمارش رای: 270

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

پرسش جدید

fa_IRفارسی
پیمایش به بالا