علائم کولیت عصبی روده IBS چیست؟ + درمان و پیشگیری

علائم کولیت عصبی روده IBS چیست؟ + درمان و پیشگیری

2.9
(312)

کولیت عصبی یا سندروم روده تحریک‎پذیر یکی از بیماری‎های بسیار شایع در دستگاه گوارش به حساب می‌آید که باعث تغییر در شدت و میزان حرکات غیرارادی روده می‌شود. عوارضی از قبیل اسپاسم و گرفتگی عضلات روده و ابتلا به اسهال یا یبوست از مشکلات این بیماری محسوب می‌شوند.

فهرست مطالب

روش‌های درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

هنوز درمان موثری برای این سندروم کشف نشده و مبتلایان به این عارضه مجبور خواهند بود مشکلات ناشی از آن را همچنان تحمل کنند. از سوی دیگر برخی روش‌های آسان و مناسب باعث خواهد شد تبعات این مریضی در افراد کاهش یابد و شخص مبتلا، مشکلی برای ادامه زندگی خود به صورت عادی نداشته باشد.

در عین حال نیازی نیست نگران احتمال ابتلا به بیماری سرطان بر اثر سندروم روده تحریک پذیر باشید. به بیان دیگر کولیت عصبی تنها در برخی از برهه‌های زندگی شما اختلال ایجاد خواهد کرد؛ اما هرگز تاثیری در ابتلای فرد به سرطان روده و یا دستگاه گوارش نخواهد داشت. البته این امر نباید باعث شود در زمینه مشکل مربوط به این عارضه بی‌توجه باشید.

علائم کولیت عصبی چیست؟

علائم کولیت عصبی

این بیماری علائم متعددی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • درد شکمی اغلب در ناحیه زیر شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • اسپاسم و گرفتگی روده
  • مخاط در مدفوع
  • نفخ
  • اختلالات خواب

علت کولیت عصبی چیست؟

این بیماری ریشه‌ها و عوامل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح غیر طبیعی سروتونین در روده بزرگ: این مسئله، روند حرکتی روده بزرگ را با مشکل مواجه می‌کند. سروتونین مسئول انتقال پیام میان سلول‌های عصبی، تنظیم اشتها، بهبود هضم غذا و کاهش افسردگی در بدن است.
  • اسپاسم روده بزرگ: این مورد باعث ایجاد درد شدید و گرفتگی عضله روده می‌شود.
  • بیماری سلیاک: عارضه مزبور به عنوان یک مشکل مزمن در دستگاه گوارش، با آسیب رساندن به روده باعث ایجاد کولیت عصبی خواهد شد. اختلال ایجاد شده دیگر بر اثر سلیاک، ممانعت از جذب مواد مغذی و ضروری برای بدن و آسیب دیدن پرزهای روده خواهد بود.

آیا استرس باعث افزایش کولیت عصبی می شود ؟

تاثیر استرس در بروز یا تشدید بیماری

باید بدانید که قرار گرفتن در معرض استرس شدید، باعث ایجاد عارضه کولیت عصبی در شما خواهد شد و در پیشرفت این بیماری هم بسیار موثر است. البته مشخص نیست که بیماری، باعث استرس می‌شود یا اضطراب، فرد را به این بیماری مبتلا خواهد کرد. اما به هر حال هر یک از این دو مورد باعث تحریک یا تشدید دیگری خواهند شد. از بین بردن استرس کار غیرممکنی به نظر می‌آید؛ اما امکان مدیریت و کنترل آن وجود دارد.

در بدن ما دو سیستم عصبی خودکار به نام پاراسمپاتیک و سمپاتیک وجود دارد. سیستم اول به عنوان سیستم “استراحت و هضم”  معرفی شده است. این سیستم عملکردهای بدن مانند هضم غذا، دفع ادرار و مدفوع، و تولید اشک و بزاق را کنترل می‌کند.  سیستم دوم عامل “جنگ ( هیجان) یا گریز”  در بدن است. استرس و اضطراب این سیستم را فعال می‌کند که باعث افزایش سرعت ضربان قلب و تنفس، و ارسال خون بیشتر به ماهیچه ها شده و روند هضم را در دستگاه گوارش کند یا حتی متوقف می کند.

در صورت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر، ارتباط بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی دچار مشکل می شود. در این حالت، با بروز اضطراب و استرس، تحریک و فعالیت بیش از حد روده و در نتیجه اسهال ایجاد می شود. البته عکس این قضیه نیز وجود دارد. به بیان دیگر در برخی موارد با کاهش پیام های عصبی، عملکرد روده با کندی مواجه می‌شود که این مورد یبوست و نفخ را برای فرد به همراه خواهد داشت.

استرس چه اثراتی بر کولیت عصبی خواهد گذاشت؟

  • کاهش جریان خون در روده
  • افزایش نفوذپذیری روده
  • تشدید فعالیت سیستم ایمنی بدن
  • ایجاد التهاب در دستگاه گوارش و بافت های مرتبط

راه‌های کنترل استرس و کاهش اثر آن بر سندروم روده تحریک پذیر

گام نخست در کنترل کولیت عصبی شناسایی عامل اصلی استرس در شما است. در صورت تشخیص علت اضطراب، بهتر می‌توانید آن را از بین ببرید. برای مثال با استفاده از روش‌‌های آرامش‌بخش این روند را کنترل کنید و از عوارض آن در امان بمانید. روش‌های مفید در این زمینه شامل ورزش، تنفس عمیق، خواب کافی و مناسب و تنظیم ساعت خواب به صورت صحیح و اصولی است.

علل اصلی ایجاد این بیماری در بدن

این بیماری ریشه‌ها و عوامل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح غیر طبیعی سروتونین در روده بزرگ: این مسئله، روند حرکتی روده بزرگ را با مشکل مواجه می‌کند. سروتونین مسئول انتقال پیام میان سلول‌های عصبی، تنظیم اشتها، بهبود هضم غذا و کاهش افسردگی در بدن است.
  • اسپاسم روده بزرگ: این مورد باعث ایجاد درد شدید و گرفتگی عضله روده می‌شود.
  • بیماری سلیاک: عارضه مزبور به عنوان یک مشکل مزمن در دستگاه گوارش، با آسیب رساندن به روده باعث ایجاد کولیت عصبی خواهد شد. اختلال ایجاد شده دیگر بر اثر سلیاک، ممانعت از جذب مواد مغذی و ضروری برای بدن و آسیب دیدن پرزهای روده خواهد بود.

تاثیر رژیم غذایی بر کنترل کولیت عصبی

تقریبا تمامی متخصصان تغذیه و پزشکان بر داشتن یک رژیم غذایی و شیوه زندگی مطلوب و سالم برای انسان تاکید دارند. جالب است بدانید که این کار، بر کنترل و کاهش عوارض کولیت عصبی نیز تاثیر مثبت دارد. بنابراین درباره تعیین نوع رژیم غذایی با یک متخصص مشورت کنید.

به طور کلی مصرف مواد حاوی فیبر به میزان 20 تا 35 گرم در روز برای بزرگسالان، تا حد زیادی بر کاهش مشکلات بیماری سندروم روده تحریک چذیر تاثیر مثبت خواهد داشت. این تاثیر مثبت شامل محافظت از قوام و حجم مدفوع و راحت بودن دفع آن است. غلات و میوه‌ها سرشار از فیبر هستند؛ البته مصرف میوه بهتر است، زیرا غلات باعث ایجاد نفخ در بدن خواهند شد.

البته در برخی موارد امکان دارد فیبر باعث ایجاد نفخ و اسهال در فرد شود که این روند تشدید بیماری را در پی خواهد داشت. بنابراین چنین افرادی باید رژیم حاوی فیبر را کنار بگذارند و از برخی مواد غذایی از قبیل سیب، توت، هویج و بلغور جو دوسر استفاده کنند. در عین حال نباید مواد حاوی گلوتن مانند نان و ماکارونی را بخورند. حذف جو ، چاودار و گندم نیز توصیه می‌شود؛ زیرا این موارد تشدید مشکلات دستگاه گوارش را به همراه خواهند داشت.

از چه غذاهایی باید به طور کامل پرهیز شود؟

بیماران مبتلا به کولیت عصبی باید برخی مواد را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. البته این مورد برای همه یکسان نیست؛ زیرا امکان دارد یک غذا در بدن شما عوارض این بیماری را کاهش دهد اما در فرد دیگری باعث تشدید آن شود. اما به طور کلی انواعی از خوراکی‌ها و غذاها برای همه افرادی که این عارضه را دارند، کاملا ممنوع است که موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • قهوه
  • شکلات
  • غذاهای تند مانند فلفل
  • مغزهای خوراکی
  • فیبر نامحلول
  • غذاهای سرخ شده مانند سیب‌زمینی، مرغ سوخاری، گوشت سرخ شده و موارد دیگر
  • مواد غذایی فرآوری شده

رگفلور داروی درمان کولیت عصبی

کلام آخر

بیماری کولیت عصبی افراد بسیاری را در سرتاسر دنیا آزار می‌دهد و درمانی برای آن وجود ندارد. با این وجود رعایت برخی نکات از جمله کنترل استرس و استفاده از رژیم غذایی سالم با مشورت پزشک، عوارض آن را کاهش خواهد داد. در کنار موارد ذکر شده، استفاده از پروبیوتیک ها تا حد زیادی در کنترل علائم بیماری موثر است. البته انتخاب فرآورده پروبیوتیک مناسب نقش بسزایی در اثرگذاری دارد. شرکت فرابیوتیک به عنوان یکی از شرکت های داروسازی فعال در عرصه تولید محصولات پروبیوتیک، با بررسی مطالعات علمی و گایدلاین های بالینی پزشکی، محصولات رگفلور و سابولار را برای کاهش و کنترل علائم سندروم روده تحریک پذیر تولید نموده است. می توانید از طریق بخش محصولات سایت، درباره این فراورده ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و از داروخانه های معتبر سراسر کشور و یا داروخانه های آنلاین معرفی شده، آن ها را تهیه کنید.

اکثر افراد مبتلا به بیماری کولیت عصبی می توانند این بیماری را با مصرف دارو و مراجعه منظم به پزشک کنترل کنند و زندگی عادی داشته باشند.

برای درمان سندروم روده تحریک پذیر پیشنهاد ما کپسول رگفلور می باشد.

این بیماری علائم متعددی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

درد شکمی اغلب در ناحیه زیر شکم
اسهال
یبوست
اسپاسم و گرفتگی روده
مخاط در مدفوع
نفخ
اختلالات خواب

درد شکمی اغلب در ناحیه زیر شکم
اسهال
یبوست
اسپاسم و گرفتگی روده
مخاط در مدفوع
نفخ
اختلالات خواب

از علائم سندروم روده تحریک پذیر یا کولیت عصبی هستند.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. شمارش رای: 312

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهید

35 دیدگاه دربارهٔ «علائم کولیت عصبی روده IBS چیست؟ + درمان و پیشگیری»

  1. سلام من 15 سالم هست و استرس زیاد دارم و یک حالت گرفتگی و درد کم در ناحیه راست ناف حس می کنم که با استرس بیشتر میشه و هنگام دفع مدفوع هم تا چند دقیقه احساس گرفتگی رو دارم و مدفوعم هم معمولا سفت مایل به قهوه ای سوخته هست خواستم بدونم مشکلی هست؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    من مرد ۵۵ ساله هستم که حدود ۱۰ سال است که در موقع خواب اطراف ناف شکم و کمی متمایل به چپ درد و سوزش پیدا میکنم و سفت می‌شود و باعث بی خوابی و کاهش وزن من شده و در موقع بیداری مشکلی ندارم علی رغم اینکه آندوسکوپی و کولونوسکوپی رفته ام و چیزی نشان نداره خواهشا من را رهنمایی کنید

  3. سلام من 26سالمه و از 2سالگی تشنج می کردم 10 ساله که کولیت السراتیو دارم کولونوسکوپی و آندوسکوپی هم کردم چندباری هم بستری شدم دکتر برام سولفاسالازین تجویز کرده
    و اونها رو می خورم
    و به خاطر همین چند سال اول کم خونی می گرفتم و بهم خون تزریق می کردند ولی الآن بهتر شده
    البته این رو هم بگم که پدرم «عصبیه» و از بچگی ما رو عذاب می داد به نظرتون چکار کنم که بهتر بشم
    تازگی ها هم کنترل مدفوع تو سرما و گرما از دست میدم یا میوه هایی مثل پرتقال بخورم

  4. سلام وقت بخیر من دانشجوام و سر کلاس یا موقع امتحان صدای شکمم خیلی اذیت میکنه مخصوصا سر جلسه امتحان باعث شده امتحانو خراب کنم آیا دارو با مسکنی نیست که برای کوتاه مدت در حد یکی دو ساعت باعث فرو کش شدن این مشکل شه چون سر جلسه امتحان که نمیشه استرسو کنترل کرد

    1. سلام سعید جان وقتت بخیر شما علائم سندرم روده تحریک پذیر (کولیت عصبی) رو داری و بهتر است از کپسول رگفلور برای کنترل این موضوع استفاده کنی.

  5. ناشناس

    سلام خدا قوت
    پسری ۱۷ ساله هستم
    حدود شیش ماه است که علائمی مانند درد و گرفتگی معده بعضی اوقات اسهال خفیف و بعضی مواقع یبوست دارم زیر شکمم درد میاد بعضی اوقات بعد از خوردن بعضی غذاها حالت تهوع میگیرم و احساس تنگی نفس و احساس میکنم مدفوع کامل تخلیه نمیشه
    فوق تخصص گوارش رفتم گفت کولیت عصبیه
    اوایل چند بار هم شدید مریض شدم ولی الان خدارشکر علائم خیلی خفیف هست بنظرتون مشکل چی میتونه باشه
    ممنون از پاسخگویی

    1. سلام اگر پزشک شما را معاینه کرده و تشخیص داده باید به صحبت ایشون استناد کنید و راه های درمانی را از ایشون بگیرید. ولی مصرق پروبیوتیک ها از جمله رگفلور به کنترل کولیت عصبی کمک می کند.

  6. سلام خسته نباشید من ۲۰سالمه نزدیک به دوساله اسهال میشم بیشترمواقع وازطرف پشت خارش مگیره بیشتربه غذاهای آبکی اینجوری میشه انگارکامل تخلیه نمیشه بعضی مواقع هم مدفوع کمی بی اختیاری مگیره هردکتری رفتم داروداداصلا اثری نداشت برام ممنون میشم راهنمایی کنید چون واقعا خیلی اذیت میشیم

    1. با سلام مصرف پروبیوتیک ها در تنظیم حرکات گوارشی و کاهش مشکلات روده موثر است. لی برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید همچنین می توانید برای کنترل اسهال از کپسول سابولار روزانه 1 الی 2 عدد استفاده کنید.

  7. سلام وقتتون بخیر
    من به اندازه دوسال مشکلات دفع ام شروع شده دفع ناقص ، ولی اواخر دفع ام با رگه های خونی همراه شده و کاهش وزن که درفصل گرما تشدید میشه متخصص برام آندوکلون نوشت و یه سری آزمایش که در بررسی کولونو پلیپ روده راست داشتم که خوشبختانه برداشت ولی آزمایش من نشون داد سلیاک دارم من ۴۰ سالمه ۴۹ کیلو نمیدونم چه مشکلاتی در آینده برام پیش میاد شروع به حذف گندم و جو کردم باز هم باید مراقبت خاصی انجام بدم، ولی زخم معده هم دارم که دکتر بیسموت داد دوباره باید چکار کنم

    1. سلام وقتتون بخیر باشه شما باید چند وقت تحت مراقبت پزشکی باشید و دکتر شما رو تحت نظارت داشته باشه

  8. سلام وقت بخیر
    من رفتم دکتر و گفت کولیت روده دارم فقط نمی‌دونم چرا من وقتی عرق میکنم خیلی سردم میشه و احساس لرز میکنم و حتی از گرما عرق میکنم و سردم میشه به نظرتون چرا اینجوری میشم

  9. با عرض سلام خدمت شما من یه سوال از خدمتتون داشتم یه دختر بیست ساله دارم یه یه سالی میشه که شکمش نفخ میکنه شبها میگه همش چیزی تو روده هام تکون میخورین نمیتونه بخوابه و یه چند روز اسهاله و بعد یبوست میگیره میگه همش فک میکنم کامل تخلیه نشدم و دردهای بدی که خیلی شدید هستن میگیره شکمش مثل گرفتگی عضلانی و واقعا دخترم رو از پا انداخته ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنین

    1. استرس شاید داشته باشه بپرس چیزی هست که باهات در میون بزاره. استرسه

  10. رضاایمانی

    سلام حدود سه سالی هست سمت راست پایین شکم یه درد آزار دهنده شروع میشه فردا میزنه به چپ و سمت راست بالای شکم وقتی نفس عمیق میکشم دردش خیلی زیاد میشه تاحالا ده تا دکتر رفتم سونو شکم ولگن سی تی اسکن شوم ولگن آزمایش خون آزمایش مدفوع همه راانجام دادم گفتن چیزی نیست یکیش گفت عفونت وزخم روده داری کلی دارو داد یه کم بهتر شدم ولی دوباره شروع شد هر ماه دوروز میگیره درد ازخانه بیرون نمی تونم برم به پهلوی راست نمیتونم دراز بکشم خلاصه ماندم چیکار کنم

    1. سلام آقای ایمانی ، توصیه می شود این موضوع را جدی بگیرید و پیش یک متخصص بروید. ولی برای شروع مصرف محصولات پروبیوتیک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  11. سلام خسته نباشید، حدود 10 سالی است نفخ معده دارم اسهال میشم گرفتگی تو قسمت روده م حس میکنم هر موقعی تو محیط های استرسی قرار میگیرم بیشتر احساس نفخ معده میکنم نمیدونم چکار کنم؟!.

    1. با سلام، پیشنهاد میکنیم برای بررسی بیشتر و رفع مشکلات گوارشی، علاوه بر مشورت با پزشک متخصص، تا حد امکان از شرایط استرس زا اجتناب کنید، خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، نرمش های صبحگاهی، پیاده روی و تمرینات یوگا به شما کمک می کند. همچنین می توانید برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، روزانه ۱ کپسول رگفلور به طور مرتب استفاده کنید.
      با آرزوی سلامتی برای شما.

  12. سلام خسته نباشید، حدود 10 سالی است نفخ معده دارم اسهال میشم گرفتگی تو قسمت روده م حس میکنم هر موقعی تو محیط های استرسی قرار میگیرم بیشتر احساس نفخ معده میکنم نمیدونم چکار کنم؟!

  13. سلام خدمت همگی امید وارم همیشه سالم و سلامت و شاد باشید در مورد کولیت روده عصبی و کسانی که با این بیماری سرو کار دارن و علائم مثل اسهال دارم می خواستم چند نکته عرض کنم چون خودم درگیر آن هستم سالها و با تحقیقات زیاد این روش کاملا جواب داده بد نیست که استفاده کنید
    ۱ قرص فلوکسیتین روزی ۱ عدد بر تسکین اعصاب
    ۲ روزی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت ورزش سبک
    ۳ دوری از سردی جات سعی کنین بیشتر معده تون رو گرم نگه دارید
    ۴ عدم مصرف قهوه چون قهوه سرده و کافئین داره اصلا خوب نیست سعی کنین چای ماسالا با عسل و زنجبیل برخوردید

  14. سلام
    دو سالي هست سمت چپ شكمم از زير قفسه سينه تا پايين دچار دردي شبيه گرفتگي ميشه ، اين درد هميشگي نيست و هر از گاهي به سراغم مياد و يكي دو هفته اذيتم مي كنه ، دردش هم بد اذيت مي كنه معمولا هم با كم شدن حجم مدفوع همراهه.كلونسكوپي چيزي رو نشون نداده، به نظر شما ميتونه سندرم روده عصبي باشه ؟

  15. سلام من از غروب به بعد بع از شام حالت بی قراری حالت تپش زیاد قلب و استرس خیلی زیاد حالت استفراغ زیاد دارم خواهشن بگین حداقل مربوط به چی میشه هزار دکتر رفتم میگن مشکلی نداری

  16. رومینا

    سلام من حدود3هفته هست دچاریبوست شدید شده ام.وقبلا شقاق داشتم خوب شد اما به دلیل یبوست دوباره شقاقم برگشته ،پیش دکتر جراح عمومی هم رفتم،گفت باید بری پیش دکتر گوارش،دکتر گوارش هم رفتم به من دارو داد مانندقرص کرچک1000و….و کونولوسکپی هم انجام دادم گفت مشکلی نداری،اوایل که از داروها استفاده میکردم خوب بود اما الان چند روزی هست هرچی از داروها استفاده میکنم انگار نه انگار،سبزیجات ومیوه جات هم میخورم ،خیلی از شقاق معقدم رنج میبرم،چون یبوست دارم،الان من چیکار کنم.(ممنون میشم منو راهنمایی کنید).

    1. با سلام، پیشنهاد میکنیم برای رفع یبوست، روزانه ۲ ساشه روتفلور مصرف کنید. برای رفع کامل یبوست باید حداقل ۱ ماه به صورت مرتب از این ساشه استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید به مدت بیشتر هم روتفلور را استفاده کنید.

  17. سلام من معدم درد میکنه میزنه به قفسه سینه هام و به پشتم.یبوستم دارم.گاهی وقتا دستو پاهام میلرزه . سرم درد میکنه تنگیه نفسی دارم استرس دارم باد شکم و معده زیاد دارم شبا هم بیشتر علام تنگنفسی و باد معده دارم ایا منم بیماره روده تحریک پذیر دارم

    1. با سلام، لطفا در این زمینه با پزشک متخصص مشورت نمایید. شما میتوانید برای کاهش علائم گوارشی سندروم روده تحریک پذیر از فراورده رگفلور روزانه ۱ عدد استفاده کنید. با آرزوی سلامتی

  18. سلام. من علائمی از سندروم روده تحریک پذیر دارم و تحت درمانم. فیزیوتراپی و پیدرولاکس. الان یه ماه پای چپم دچار لرزش میشه . معمولا از صبح شروع میشه تا موقع خواب. وقتی از حالت نشسته بلند میشم و می ایستم و وقتی تو توالت میشینم بیشتر میشه. وقتی که شدیده تو لگن و بالاتنم هم حسش میکنم. گاهی قبل دفع این لرزش بیشتر میشه و گاهی که تخلیه گاز انجام میدم یک دفعه لرزشم کمتر میشه. این لرزش ارتباطی به بیماری روده یا اعصابی که هردو رو کنترل کنه داره؟

    1. با سلام، لطفا در این زمینه با پزشک متخصص مشورت نمایید. شما میتوانید برای کاهش علائم گوارشی سندروم روده تحریک پذیر از فراورده رگفلور روزانه ۱ عدد استفاده کنید. با آرزوی سلامتی

  19. محدثه صبوری

    سلام من نزدیک ده سال است که تخلیه ناکافی دارم دکتر رفتم کلی ازمایش نوشته که هزینه اش بالا بوده جواب آزمایش مشکلی را نشان نداده وگفته که برم کونوسکپی انجام بدم ومن هم میترسم هم هزینش ندارم لطفا را هنمایی کنید راهی دیگه وجود نداره

    1. سلام محدثه تو مریضیت مثل من روده عصبی هسته بهش میگن کولیت روده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =

پرسش جدید

fa_IRفارسی
پیمایش به بالا