آیا نوشابه برای اسهال خوب است؟ تاثیر نوشابه بر اسهال

آیا نوشابه برای اسهال خوب است؟ تاثیر نوشابه بر اسهال

3.2
(69)

بسیاری از افراد  بر این باورند که برای درمان اسهال از نوشابه، دلستر و سایر نوشیدنی های گازدار استفاده کنند. قند و کافئین موجود در نوشابه باعث از دست دادن آب و نمک موجود در بدن میشود. اما این سوال پیش می‌آید که آیا نوشابه برای اسهال خوب است؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و راه حل مناسبی در اختیار شما بگذاریم.(1)

تاثیر نوشابه بر اسهال

آیا نوشابه برای اسهال خوبه؟

نوشابه علاوه بر قند، کافئین نیز دارد. کافئین یک دیورتیک (ادرار‌‌‌آور) است به این معنی که نمک و الکترولیت موجود در آب بدن شما را از طریق ادرار کردن خارج می کند. این امر باعث می شود روده بزرگ آب کمتری دریافت کند که باعث می‌شود یبوست خفیفی را ایجاد کند. اما این باور اشتباه است! زیرا کافئین هیچ تاثیر مستقیمی برای کنترل اسهال ندارد.همه اسهال ها با نوشابه درمان نمی شوند، به خصوص در اسهال های باکتریال و ویروسی که باعث بیماری می‌شوند. وقتی اسهال می شویم آب بدن ما کم می‌شود، بنابراین بهتر است با نوشیدن آب معمولی و سرم‌های آب نمک ، آب از دست رفته بدنمان را جبران کنیم.

تاثیر نوشابه بر اسهال

در رابطه با تاثیر قند و کافئین موجود در نوشابه، بنیاد بین‌المللی اختلالات گوارشی (IFFGD) معتقد است که کافئین موجود در نوشابه ممکن است شدت اسهال را بیشتر کند زیرا افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هنگام مصرف کافئین، دچار تشدید IBS خواهند داشت. روده‌ی این افراد کافئین را به خوبی تحمل نمی‌کند و این امر موجب بروز اسهال این افراد شود می‌شود.

نوشیدنی ورزشی برای اسهال

به جای نوشابه چی بخوریم؟

بجای نوشابه، بهتر است از نوشیدنی‌هایی که حاوی سدیم و پتاسیم هستند استفاده کنیم. بنیاد بین‌المللی اختلالات گوارشی (IFFGD) نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت را پیشنهاد می‌کند. شما می توانید از آب میوه های طبیعی نیز برای درمان اسهال استفاده کنید اما حواستان باشد برخی از آب میوه ها به عنوان مثال آب سیب ممکن است اسهال شما را تشدید کند.گیاه زنجبیل می تواند انتخاب بهتری باشد. اگر از گیاه زنجبیل استفاده می‌کنید بهتر است این را بدانید که زنجبیل حاوی موادی است که دارای خواص دارویی می باشد که می تواند معده و روده را آرام کند.

آیا آب قند برای اسهال خوب است؟

در پاسخ به این سوال می توان جواب مثبتی داد، زیرا نوشیدن آب قند باعث میشود مواد از دست رفته بدن را جایگزین کند

و به بهبود وضعیت فرد مبتلا به اسهال کمک کند. به عنوان مثال، نوشیدن نوشیدنی‌های ورزشی می تواند به آبرسانی مجدد بدن و بازیابی پتاسیم و سدیم از دست رفته کمک کند.

آب میوه برای اسهال

بهترین آبمیوه برای اسهال کدام است؟

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد. چیزی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد.
برخی از رایج ترین ترکیبات آبمیوه ای که به اسهال کمک می کنند عبارتند از: سیب، گلابی، گریپ فروت و آب زغال اخته. این آب میوه ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند که می توانند به آرامش معده و روده ها کمک کنند.
سایر مواد مفید عبارتند از ریشه زنجبیل، چای بابونه، چای اسطوخودوس و چای نعناع. همه اینها دارای خواص تسکین دهنده ای هستند که می توانند معده ناراحت را آرام کنند.
اگر دچار اسهال شدید یا مداوم هستید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. مقدار زیادی مایعات بنوشید و وعده های غذایی سبک بخورید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.(2)

برای درمان اسهال چی بخوریم؟

هنگامی که اسهال دارید، غذاهایی که می خورید و غذاهایی که از آنها اجتناب می کنید می توانند برای کمک به بهبود سریعتر شما حیاتی باشند. اینجاست که غذاهای BRAT وارد می شوند.

BRAT مخفف “موز، برنج، سیب، نان تست” است. این غذاها ملایم هستند، بنابراین سیستم گوارشی را تشدید نمی کنند. آنها همچنین چسبنده هستند، بنابراین به سفت شدن مدفوع کمک می کنند.

سایر غذاهایی که در رژیم غذایی BRAT گنجانده شده اند عبارتند از:

  • غلات پخته شده، مانند کرم گندم یا فارینا
  • نوشیدنی های ورزشی
  • سیب و آب سیب

غذاهایی که هنگام اسهال نباید بخوریم!


وقتی اسهال را تجربه می کنید یا در حال بهبودی هستید، تعداد زیادی غذا وجود دارد که می خواهید از آنها اجتناب کنید. این غذاها می توانند سیستم گوارشی را تحریک کرده و اسهال را تشدید یا طولانی کنند.

غذاهایی که در هنگام تجربه اسهال باید از آنها پرهیز کرد عبارتند از:

  • شیر و فرآورده های لبنی (از جمله نوشیدنی های پروتئینی بر پایه شیر)
  • غذاهای سرخ شده، چرب، روغنی
  • غذاهای تند
  • غذاهای فرآوری شده، به ویژه آنهایی که دارای مواد افزودنی هستند
  • گوشت خوک و گاو
  • ساردین ها
  • سبزیجات خام
  • ريواس
  • پیاز
  • ذرت
  • همه مرکبات
  • میوه های دیگر مانند آناناس، گیلاس، توت دانه دار، انجیر، مویز، و انگور
  • مشروبات الکلی
  • قهوه، نوشابه، و دیگر نوشیدنی های کافئین دار یا گازدار
  • شیرین کننده های مصنوعی
نتیجه گیری

تا قبل از این مصرف نوشابه یک درمان رایج برای اسهال بود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تاثیرات منفی مصرف نوشابه بیشتر از فواید آن است و برخلاف تصورات، درمان رودل با نوشابه امکان پذیر نیست. برای رفع این مشکل باید به خوردن مایعاتی نظیر آب، سرم های آب ونمک و نوشیدنی های ورزشی دارای سدیم و پتاسیم روی آورد. در مواردی که اسهال شما حاد بود حتما به پزشک مراجعه کرده و مراقب سلامتی خود باشید.

ارتباط با متخصصین فرابیوتیک

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. شمارش رای: 69

تا الان رای ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهید

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا نوشابه برای اسهال خوب است؟ تاثیر نوشابه بر اسهال»

  1. سلام بله نوشابه در بعضی مواقع ممکن به اسهال کمک کنه البته به نوع و علت اسهال نیز مربوط میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

پرسش جدید

fa_IRفارسی
پیمایش به بالا